Thursday, September 18, 2008

Sony Ericcson G900


Lama aihh tak update blog ni....sibuk sana sini.....


Nak cerita skit pasal hari ni...aku telah menghabiskan Rm1400 untuk membeli hp sony ericcson terbaru. Model G900...terpaksa la aku beli hp ni atas pengorbanan seorang anak kepada ibubapanya. Sebenarnya hp aku tu aku bagi pada org tua aku.


Maklumla..sejak adik bongsu aku melanjutkan pelajaran ke Kolej Kejururawatan Ipoh ni org tua aku pun susah la hendak berhubungan dengan anak2nya. Bukan telefon telekom dirumah tu tak ada....maklumlah..dgn keadaan sekarang ni hp ni bukan lagi barang mewah. Tapi satu keperluan..jadi nak tak nak terpaksa la aku mengorbankan Nokia N73 aku.


Sony Ericcson G900 ni aku pilih lebih disebabkan 'touch screen' dia. Nak try la plak feature lain dari yg lain tu...lagipun Nokia N73 aku ni dah pakai lama dah...rasanya dah setahun setengah...rasanya ok la tu. Dah cukup lama aku pakai nokia tu. Tukar la pi Sony Ericcson plak....mcm la kerajaan kita...tukar la plak....asyik yg tu je...naik majai aku tgk lama2...hehehe..jgn marah..nanti kena jual.


Pasal dia punya spec tu tgk la kat bawah ni. Harap2 semuanya ok...risau juga aku takut tak dak 3G. Fikir2 balik mana blh x ada...semua yg latest mesti ada 3G....yg best tu ada WIFI cakap lu...blh la aku surf kat mana2 nanti. Antara spec lain yg menarik adalah ada pengimbas atau bahasa omputihnya scanner.(mcm iklan maybank cara sebutan) Blh scan business card dan ia akan read masuk dalam hp dalam ruangan contact. Aku pun tak pernah try lagi tapi aku penah buat dekat hp kawan aku jenis SE juga.


Dgn harga tu aku rasa berbaloi sebab aku juga dapat memory card 2GB secara percuma dan jaminan kedai selama setahun...ok la tu...nak apa lagi. Lihat dibawah untuk keterangan lanjut.



Date Announced
2008, 1Q
Network Technology
GSM 900 / 1800 / 1900UMTS 2100
Dimensions (mm)
106 x 49 x 13 mm
Weight (g)
99
Available colours
Dark Red, Dark Brown
Display
Screen Size
:
2.4 inches, 240 x 320 pixels
Screen Color
:
TFT 262k colors
Design
Type
: Candybar
Navigation Key
: Multidirectional navigation
Antenna
: Fixed Internal
Memory
Phonebook
: 1000
Internal(MB)
: 160 MB
Expansion
: Memory Stick Micro (M2)
Battery
Battery Type
: Standard battery, Li-Ion
Stand-by (hrs)
: up to 380 hours
TalkTime(min)
: up to 720 minutes
Entertainment
Ringtones
Polyphonic
:
MP3
Yes
A2DP
Yes
TV Receiver
Null
FM Radio
Yes
Video Record
Yes, video recording
Video Support
MPEG4
Audio Support
MP3/AAC
Voice Support
Voice memo/dial, Speakerphone
Games
Yes + downloadable
Messaging
SMS
Yes
MMS
Yes
EMS
No
Connectivity
EDGE
No
Bluetooth
Yes, ver 2.0
3G
Yes
GPRS
Class 10 (4+1/3+2 slots)
Infrared (IrDA)
No
USB Port
Yes
WIFI/WLAN
Wi-Fi 802.11b/g
Software
Java (J2ME)
Yes ,Java MIDP 2.0
WAP
Yes Ver 2.0
Platform / OS
Browser
WAP 2.0/HTML (Opera), RSS reader
Predictive Text Entry
T9
PIM Application
Clock, Alarm, Calculator, To-Do List
Other Application
Handwriting recognition, StickyNotes, TrackID music recognition, Business card scanner, Picture editor/blogging, Built-in handsfree
Personals
Themes
No Info.
Caller ID
Photo caller ID
ProfileID
Wallpapers, screensavers
Camera
Lens Type
CMOS, 5.0 Megapixel
Digital zoom
3x
Max. Resolution
2592х1944 pixels
Flash
Yes
Night Mode
Yes
Extra Features
autofocus, image stabiliser, secondary videocall camera
Photo Format
Video
Yes, video recording
Video Format

No comments: