Monday, December 8, 2008

= Antara Antarabangsa dan kampung =

Kejadian tanah runtuh di Bukit Antarabangsa Hulu kelang memperlihatkan kita betapa berbezanya tumpuan orang ramai terhadap antara penempatan elit dan tidak. Semua jentera berpusu-pusu ketempat kejadian. Ramai orang kenamaan ke tempat kejadian termasuklah Sultan Selangor, PM,TPM, KPN, TKPN, Pegawai-pegawai atasan tentera, jutawan, CEO-CEO, ahli perniagaan dan sebagainya.

Terfikir juga saya jika ia berlaku di Sik, Gua Musang atau Lenggong. Pasti tidak ada siapa yang datang kecuali YB dan MB saja. Umum diketahui kawasan Bukit Antarabangsa di Hulu Kelang adalah antara kawasan penempatan elit yang dimiliki oleh menteri-menteri, tokoh-tokoh perniagaan, pegawai atasan kerajaan, pegawai atasan tentera dan polis serta artis-artis terkenal.

Apabila berlakunya malapetaka ini maka akan terdapat lah perbezaan tumpuannya. Segala jentera dikerahkan dengan cepat dan cekap. Malah ada kedai juga membuat sumbangan ikhlas dengan menyediakan makanan dan minuman terhadap mangsa-mangsa dan pasukan penyelamat. Semuanya telah digerakkan dengan bersepadu dan penuh dengan kerjasama sekali. Kagum sekali kita melihat sumbangan dan tenaga yang dicurahkan oleh petugas-petugas dan skuad menyelamat tersebut.

Bukan lah niat untuk menidakkan sumbangan mereka. Tetapi jauh disudut hati orang ramai mesti berkata “Biasalah tu…rumah orang kenamaan kena bagi tumpuan lebih”. Semoga kerjasama yang ditunjukkan oleh pasukan SAR ini biarlah bukan disini saja. Biarpun dimana terjadi malapetaka atau bencana diharap kerajaan tidak mengamalkan sikap ‘Double Standard’ terhadap mangsa-mangsa bencana. Orang-orang di kawasan pedalaman juga memerlukan bantuan yang sama serta secukupnya dari kerajaan jika berlaku musibah. Bukan sikap mementingkan kawasan penempatan elit saja malah tumpuan harus diberikan sama rata diseluruh Malaysia.

Saya berharap keluarga mangsa bersabar atas dugaan yang menimpa dan berdoa semoga kejadian tanah runtuh tidak berlaku lagi dimasa hadapan. Tidak lupa juga ribuan terima kasih diucapkan pada pasukan SAR yang bertungkus lumus sejak hari pertama untuk menyelamatkan mangsa-mangsa yang tertimbus. Takziah dari saya….

No comments: